BEDRIJF KOPEN
Succesvol een bedrijf kopen? Timing is alles!
Een bedrijfsovername verloopt in verschillende fasen, maar hoe soepel en snel dit proces gaat, verschilt enorm. Het geheim? De juiste informatie op het juiste moment en een efficiënt verloop van de stappen.
De eerste uitdaging ligt bij de verkoper: alle relevante informatie over het bedrijf moet beschikbaar zijn. Voor jou als koper is het essentieel om hierop in een redelijke termijn te reageren, duidelijke conclusies te trekken en zorgvuldig te communiceren. Daarbij ga je uit van de juistheid van de ontvangen informatie, de echte controle volgt later.
Tijdens het koopproces wordt continu vertrouwelijke informatie gedeeld. Dit vormt de basis voor onderhandelingen en afspraken. Momentum behouden is cruciaal. Hoe efficiënter het proces, hoe groter de kans op een succesvolle deal. De ervaring en professionaliteit van de betrokken (adviseurs van) partijen maken hierin het verschil.
Ondernemers durven risico’s te nemen waar anderen voor terugdeinzen. Maar bij de aankoop van een bedrijf kunnen risico’s uit onverwachte hoeken komen. Denk aan fiscale claims, of juridische geschillen die pas na de overname aan het licht komen.
Een grondig boekenonderzoek (due diligence) brengt deze risico’s in kaart en zorgt ervoor dat je vooraf duidelijke afspraken kunt maken over wie welk deel van het risico draagt. Wij regisseren dit proces en verwerken de resultaten in de eindonderhandelingen.
Meer weten? Download ons whitepaper met 10 essentiële tips voor bedrijfsovernames en het complete stappenplan op onze ‘Downloads’-pagina.

Ik sta u graag te woord als u van gedachten wilt wisselen. Mijn ervaring in dit bijzondere vak maakt dat ik u snel op weg kan helpen bij de soms lastige afwegingen.
Vriendelijke groet,
Norman Morseld

“Het grote voordeel is dat je altijd met één van de partners werkt. Een juiste screening van de markt heeft vrij vlot geresulteerd in een shortlist en uiteindelijk in de match met de partij die perfect bij de ambities van LOA past.”

“Goede voorbereiding, relevante kennis en senioriteit”

…Zij vertaalden ons levensdoel, onze verliefdheid, naar een bedrijfspresentatie …en eisten van ons dat we die informatie verzamelden, financieel vertaald, die relevant is voor potentiële kopers.

Snelle, persoonlijke en discrete support in de complexe dynamiek van een buy-out uit een beursgenoteerd bedrijf. Prima bijgedragen aan processtrategie en financial modeling. Daarnaast een uitstekend netwerk voor additionele assistentie op juridisch en fiscaal gebied.

… begrepen meteen onze case en hebben dit in een recordtijd samen met ons zeer prettig en erg professioneel geregeld.
Stonden er zelf ook echt ondernemend in.

…Lingedael begrijpt de chemie van een transactie en doet recht aan eenieders belangen in het proces…
Op die manier komen partijen bij elkaar en transacties tot stand.

… Mede door hun hoge kwaliteit van analyseren en situaties inschatten binnen de wereld van bankieren hebben we de juiste stappen weten te zetten binnen onze onderneming en zijn wij hierdoor weer ‘Back in Business’ na een lastige periode.

…Tijdens onderhandelingen werd een aantal stappen vooruit gedacht, waardoor de resultaten vaak in ons voordeel uitpakten.
Ze ontzorgen vrijwel het gehele proces, waardoor je alleen op de beslismomenten nodig bent.

…Gedurende het traject werd ons al snel duidelijk dat de expertise en het netwerk waar Lingedael over beschikt voor ons als kopende partij een must was, om het aankooptraject tot een goed einde te brengen…
Meer informatie?